LIC’S EMPLOYER EMPLOYEE SCHEME is a Welfare Scheme to take care of Employees & retain them.LIC’S EES Scheme, It’s a Time to Reward Employees. LIC’S EMPLOYER EMPLOYEE SCHEME IS A BONANZA FOR CORPORATE SECTOR! When person dies there will be a three deaths. Husbands dies, Father dies, and Income dies. First two are not replaceable but third one can be safeguarded. जब किसी व्यक्ति की मृत्यु होती है तो तीन की मृत्यु होती है. पति, पिता और आय. पहले दो को वापस नहीं लाया जा सकता है.लेकिन तीसरे को हम लाइफ इन्सुरंस से सुरक्षित कर सकते है.

Saturday, 14 January 2023

Prospecting Systematically

 


PLANNED PROSPECTING PRACTICALLY & SCIENTIFICALLY

Why are you required as an insurance salesman?

आपकी बीमा विक्रेता के रूप में जरुरत क्यों है ?

जीवन बीमा भविष्य की जरूरतों को पूरा करने के लिए एक आधार है। हालाँकि आज की समस्याएं इतनी अधिक हैं कि लोग भविष्य की समस्याओं के बारे में नहीं सोचते। जीवन बीमा खरीदने का मतलब है  अपनी भविष्य में आनेवाली आकस्मिक जरूरतों के लिए वर्तमान सुख और आराम का त्याग करना ।

Life Insurance is money to meet with future needs. However the problems of today is so high therefore peoples do not think about the problems of future. Purchasing life insurance is sacrifice of present pleasure and comforts.

क्योकि बीमा ख़रीदा नहीं बल्कि बेचा जाता है!  

लोगों को पैसे बचाना बहुत मुश्किल लगता है. लोगों की यह एक कमजोरी है.  यद्यपि जीवन बीमा युनिवर्सल जरुरत है . मतलब सबकी जरुरत है फिर भी  जीवन बीमा खरीदने कोई भी खुद होकर बीमा कंपनी नहीं जाता. और इसी कारण आपको  (बीमा विक्रेता) लोगों के पास जाकर उन्हें बीमे का महत्व सझाकर, जीवन बीमा खरीदने में लोगों की मदद करनी होती है.

It is because insurance is not bought by the people, but it is sold. People find it difficult to save money. Even though the need for life insurance is universalpeople won’t come to you to buy it, but you have to go to sell it.

भले ही सभी कामकाजी पुरुष और महिलाएं, लड़के और लड़कियां आज या भविष्य में जीवन बीमा के संभावित खरीदार हैं, लेकिन यह अधिक व्यावहारिक या उचित होगा कि  आप केवल उन लोगों से संपर्क करना आवश्यक है जो अभी केवल जीवन बीमा के संभावित खरीदार हो सकते हैं। जीवन बीमा के संभावित खरीदार को खोजने के इस काम को “PROSPECTING” कहा जाता है।

 

Even though all working men and women, boys and girls are potential buyers of Life Insurance today or in future, it will be more practical or appropriate, necessary for you to approach those only who could be probable buyers of Life Insurance right now only. This job of finding the potential buyer of life insurance is called “PROSPECTING”.

यह व्यापक रूप से स्वीकार किया गया  है कि जीवन बीमा बेचने में 80% सफलता संभावित खरीदार खोजने की उसकी क्षमता पर निर्भर है। निरंतर और नियोजित पूर्वेक्षण “PROSPECTING”.की कमी आमतौर पर सेल्समैन की विफलता का मूल कारण है। अधिक एजेंट विफल इसलिए हो जाते हैं क्योंकि वे संभावित खरीदार को खोजनें  में विफल रहते हैं ।

 

It is widely accepted that 75% to 80% of success in selling life insurance is depend upon his ability to find prospects. The lack of continuous and planned prospecting is usually the root cause o salesman’s failure. More agents fail because they fail to see prospect, than they fail to sell.

“PROSPECTS” कच्चे माल की तरह हैं। यदि कच्चा माल पर्याप्त नहीं है, तो उद्योग कैसे अच्छा उत्पादन देगा। यदि व्यवसायी को अपना उद्योग ठीक से चलाना है, तो उसे अधिकतम कच्चे माल को इकट्ठा करने के अपने प्रयास पर ध्यान केंद्रित करना चाहिए। इसलिए “SUCCESSFUL AGENT” होने के लिए आपको बुद्धिमानी, दृढ़ता और नियमित रूप से पूर्वेक्षण“PROSPECTING” की आदत डालना चाहिए। आपकी आय, आने वाले समय के लिए आपकी “PROSPECTING” पूर्वेक्षण पर निर्भर करेगा और एक सतत आय निरंतर भावी गतिविधि की मांग करती है ।

 

Prospects are like Raw Material. If raw material is not sufficient, how the industry will give good output. 

If businessman has to run his industry properly, he must concentrate on his  effort  on  collecting  maximum  raw  material.  

Therefore for being “SUCCESSFUL AGENT” you must have build up the habit of prospecting intelligently, persistently and regularly. Your income, in business, for all times to come will depend on your prospecting and a continuous income will demand continuous prospective activity.

THREE QUALIFICATION   OF   PROSPECT.     NAM= नाम

1.  N= NEED for life insurance & should be physically fit.

 2. A= AUTHORITY to pay

3.  M= MONEY Ability to pay premium.

FIVE DISTINCT STEPS IN PROSPECTING.        

1. Getting names of people

2. Obtaining information about these names.

3.  Recording information on register.

4.  Getting introduction to the peoples.

5.  Developing relationship and friendship with them.

 

 

Ashok Sonkusale

Development Officer

No comments:

Post a Comment

NRI CLICK ON IMAGE